سرخط خبرها

بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع)

  • کد خبر: ۲۲۸۴۵۵
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع)
نگارخانه رضوان مشهد در آستانه میلاد امام رضا (ع)، میزبان نمایشگاه گروهی آثار خوشنویسی طلاب حوزه علمیه خراسان با عنوان «مدار نور» است.

به گزارش شهرآرانیوز،‌ این نمایشگاه خوشنویسی به همت انجمن هنر‌های تجسمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، با نظارت حجت‌الاسلام محمدرضا شوقیان هنرمند خوشنویس مشهدی، عصر پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه کار خود را آغاز و تا دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع)

در افتتاحیه این نمایشگاه مسعود معینی‌پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و جمعی از اساتید و هنرمندان حوزه خوشنویسی حضور داشتند و آثار طلاب خوشنویسی همچون سید محمدرضا حسنی، سید کمال حسینی، محمد علی آبادی، حسین احمدی، عبدالزهرا میرزایی نیا، مجید دستانی، محمد حسن سالم و حجت‌الاسلام محمدرضا شوقیان به نمایش درآمد.

مرنجان و مرنج، دعای ابو حمزه ثمالی، غزلیات و رباعیات حافظ، سوره مبارکه حمد، سوره مبارکه مومنون، اشعار حکیم سبزواری، آیةالکرسی، مثنوی مولوی، ابیات شهریار، غزلیات سعدی، سوره مبارکه کوثر، رباعی ابوسعید ابوالخیر، حدیث سلسله الذهب و دعای نادعلی از موضوعاتی است که توسط طلاب حاضر در نمایشگاه با خطوط ثلث، نسخ، نسخ عربی، نستعلیق، شکسته نستعلیق و نقاشی خط خوشنویسی و دیوار نگارخانه رضوان را مزین کرده است.

نمایش زیبایی‌های آیات و روایات در قالب خوشنویسی

عبدالزهرا میرزایی نیا فارغ‌التحصیل حوزه علمیه خراسان در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در گفتگو با شهرآرا نیوز گفت: من حدود هفت سال است که به صورت تخصصی در حوزه خوشنویسی فعالیت دارم و در مدرسه علمیه نورالرضا که مبنای آن بر خوشنویسی است به این هنر علاقه‌مند شدم. اکنون نیز در آن تدریس به تدریس مشغول هستم.

او که زیر نظر اساتیدی همچون محسن عبادی، حجت‌الاسلام محمد رضا شوقیان و سید محمد موسوی نسب خوشنویسی را آموخته در خصوص نمایشگاه «برمدارنور»، بیان کرد: تمام هنرمندان حاضر در این نمایشگاه از حوزه علمیه خراسان هستند. کار ما تبلیغی است و محتوای انتخاب شده در قرآن، کتب ادبی و اشعار عرفانی ما بوده که شاید بسیاری شنیده باشند، اما به صورت بصری با آن برخورد نکرده‌اند.

این هنرمند وظیفه اولیه یک خوشنویس به نمایش گذاشتن زیبایی‌های آیات، روایات و دین معرفی کرده و اظهار داشت: هنرمند باید از استعدادی که خدا به او داده استفاده کند.

میرزایی نیا با اشاره به جمله‌ای از امام رضا (ع) که می‌فرمایند: «اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را می‌دانستند و متوجه می‌شدند از ما تبعیت می‌کردند.» تصریح کرد: یکی از راه‌های گسترش زیبایی، انتقال آن به شیوه بصری است.

وی با اشاره به اینکه حدود پنجاه اثر از هشت هنرمند در این نمایشگاه وجود دارد، مطرح کرد: اسم نمایشگاه برگرفته از یکی از ابیات حافظ است که می‌گوید:

این نقطه سیاه که آمد مدار نور
عکسیست در حدیقه بینش ز خال تو

مرحوم حجت‌الاسلام جعفر مجتهدی معتقد بود، این شعر در وصف امام رضا (ع) سروده شده است. نمایشگاه ما هم نزدیک ولادت ایشان برگزار شد و این اسم را انتخاب کردیم که باعث نورانیت بیشتر آن شود.

میرزایی نیا خوشنویسی یک کار ذوقی دانست و افزود: شاید من سال‌ها با سختی به تمرین خط مشغول باشم و رنج آن را تحمل کنم، تا به آن شیرینی برسم. وقتی در فضای واقعی اثر خود و دیگران را در نمایشگاه می‌بینم انگیزه می‌گیرم. ما بسیاری از الهامات خود را با حضور در نمایشگاه‌ها و تماشای آثار عملی می‌کنیم و نوعی آموزش است. اساتید می‌گویند شصت درصد آموزش مشق نظری است که این اتفاق در نمایشگاه‌ها رخ می‌دهد. در این رویداد‌ها کار‌ها تمرینی نیست و جدی و تخصصی است.

وی اظهار کرد: در گذشته خوشنویسی از هنر‌های کاملاً اسلامی بوده پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «اگر کسی بسم الله الرحمن الرحیم» را زیبا بنویسد بهشت بر او واجب است. امام علی (ع) نیر می‌فرمایند: «بر شما باد به خط زیبا که از کلید‌های روزی است.» برخی تصور می‌کنند که، رزق و روزی فقط مادی است. در صورتی که رزق و روزی معنوی و آرامش و حال خوشی که برای کاتب به ارمغان می‌آورد، وصف ناپذیر است.

هنر آینه‌ای از جلوه نور خدا

محمد حسین سالم دیگر طلبه هنرمند حاضر در این نمایشگاه گفت: هنر به گونه‌ای است که امکان آن را می‌دهد تا زیبایی‌هایی را که دیگران به راحتی نمی‌بینند ببیند. خداوند خالق و آفریننده زیبایی‌ها است و اگر نمی‌توانیم آنها را ببینیم، از ضعف و فقر نفس ما است. هر هنر مانند آینه‌ای است که توانسته جلوه‌ای از نور خدا باشد و آن را بازتاب دهد.

او که با یک اثر خوشنویسی تحریری، سوره مومنون را به شکل یا علی نوشته است بیان کرد: طلاب به دلیل محیط حاکم بر فضای هنری زیاد نمی‌توانند در آن حضور پیدا کنند، اما افراد متخصص زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ و هنر در بین آنها وجود دارد. دلیل عمده آن هم به ضعف‌های موجود در این حوزه و عدم حضور آنها در این بخش برمی‌گردد‌.

این خوشنویس با بیان اینکه هرکسی که زیبایی و کمالی را می‌بیند دوست دارد ارتباطی با آن برقرار کند، هنر خوشنویسی را اینگونه توصیف می‌کند: خوشنویسی یکی از هنر‌هایی است که فرد را از دنیای اطراف فارغ کرده و خلوت، تنهایی و حس حضور خود را بیشتر درک می‌کند.

هنرمند بسیاری از مسائلی را که فکر می‌کند مشکل است راحت‌تر فراموش می‌کند و در حین کار متوجه گذر زمان نمی‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->